Uw iPhone is gebogen: dit zijn uw rechten
Woensdag 24 september 2014
Gebogen iPhone 6 Plus in het nieuws; 'BendGate'.
Vandaag leest u het op vele nieuwswebsites en blogs; ‘de iPhone 6 Plus buigt’. In uw broekzak welteverstaan. Dat een smartphone kan buigen hoeft niet verkeerd te zijn. De telefoon kan immers juist zo ontworpen zijn om breken tegen te gaan. Wat anders is dat uw (net nieuwe) iPhone besluit om niet meer terug te buigen. Dan is er sprake van een gebrek.
Mag u een gebogen iPhone terugsturen?
Uw rechtsgevoel geeft u waarschijnlijk het juiste antwoord. Jazeker, de iPhone moet terug. Een iPhone die buigt doordat je deze normaal in je broekzak draagt, voldoet namelijk niet aan de verwachtingen die je van de iPhone mag hebben.
In de wet is voor consumenten dwingend bepaald dat een afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat je mag verwachten dat een iPhone de eigenschappen bezit die nodig zijn voor normaal gebruik. Het is algemeen bekend dat een smartphone in de broekzak wordt gedragen; dit valt onder normaal gebruik. U mag dus verwachten dat uw iPhone niet gebogen uit uw broekzak tevoorschijn komt.
Deze conclusie wordt verder ondersteund door een aantal omstandigheden. Zo is de iPhone 6 Plus te koop voor een vanafprijs van maarliefst 799,- euro en worden Apple producten aangeprezen als hoogwaardig. Van een topsegment smartphone verwacht u terecht een topsegment kwaliteit.
Bij wie moet u over de gebogen iPhone klagen?
Als u te maken heeft met een iPhone die door normaal gebruik in de broekzak is gebogen, dient u zich te wenden tot uw verkoper. Dit kan een (internet)winkel zijn, maar het kan ook zijn dat u de iPhone rechtstreeks bij Apple heeft gekocht. In het eerste geval wendt u zich dus tot de (internet)winkel, in het tweede geval wendt u zich tot de Apple Support.
Mogelijk verwijst de (internet)winkel u door naar Apple. Dit is natuurlijk prima als de klacht via deze weg wordt opgelost. Maar bedenk wel dat (in dit geval) niet Apple, maar uw verkoper de partij is die verantwoordelijk is en blijft voor het netjes verhelpen van uw klacht. Zodra Apple uw klacht niet naar behoren afrondt, kunt u dus weer aankloppen bij de verkoper.
Verkopersgarantie en fabrieksgarantie
Als u de iPhone gekocht hebt bij een (internet)winkel heeft u zowel te maken met de voorwaarden van de (internet)winkel als met de voorwaarden van Apple. In beide voorwaarden wordt er hoogstwaarschijnlijk over garantie gesproken.
De garantievoorwaarden die door de verkoper worden gehanteerd noem je de ‘verkopersgarantie’. Is de verkoper een (internet)winkel, dan behoren de garantievoorwaarden die daarnaast door Apple worden gehanteerd tot de ‘fabrieksgarantie’.
Omdat de verkoper – en dus niet de fabrikant – volgens de wet de verantwoordelijke partij is voor een goed werkende iPhone, moet u de fabrieksgarantie beschouwen als een ‘bonus’. Toch moet in beide soorten voorwaarden vermeld worden dat (eventueel beperkende) garantievoorwaarden niet afdoen aan uw rechten op grond van de wet. Zou een gebogen iPhone niet onder de garantie vallen, dan kunt u dus nog steeds de verkoper aanspreken op zijn wettelijke verplichtingen.
Waar heeft u precies recht op?
Zodra u over uw gebogen iPhone heeft geklaagd, is het aan de verkoper om dit gebrek voor u te verhelpen. U heeft in eerste instantie recht op kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de gebogen iPhone. De keuze tussen herstel of vervanging is in beginsel aan u, de consumentkoper.
In enkele gevallen heeft u het recht om de koop te ontbinden (lees: geld terug). U zult echter eerst de verkoper een kans moeten geven de gebogen iPhone te herstellen of te vervangen.
En als de verkoper niet meewerkt?
Als de verkoper niet meewerkt kunt u gebruik maken van de diensten van de consumentenjurist. De eerste stap is een stevige juridische brief, waarmee de verkoper wordt aangespoord om te voldoen aan zijn wettelijke verplichtingen.
Heeft u vragen over dit artikel? Neem dan gerust contact op. U kunt ook gebruik maken van gratis juridisch advies.