• twitter
  • facebook
  • linked in
  • google+

De reisorganisator heeft een fout gemaakt.

U heeft een prachtige vakantie naar Nieuw Zeeland geboekt

Bij het plaatselijke reisbureau heeft u een fantastische reis geboekt naar Nieuw Zeeland in de wintermaanden. Het reisbureau is zelf de reisorganisator, die u een van tevoren georganiseerde reis aanbiedt. U heeft zich goed voorbereid en ziet er naar uit om voor langere tijd even lekker weg te zijn.
   Maar niet lang voordat u op het vliegtuig zou stappen, blijkt dat de reisorganisator een fout heeft gemaakt waardoor de reis niet door kan gaan. Hij kan u ook geen andere reis van gelijke of betere kwaliteit meer aanbieden. Niet alleen heeft u zich nu voor niks voorbereid, u mist een ervaring waar u zo naar hebt uitgekeken. En wat te denken van de betaling die u al heeft gedaan?

Pakketreis

Aangezien u bij de reisorganisator een reis hebt geboekt met een vliegticket en verblijf in een hotel voor meerdere dagen is er sprake van een pakketreis. Daardoor zijn de wettelijke regels van de reisovereenkomst op uw situatie van toepassing.

Wat nu?

Gezien uw grote schadepost is het verstandig om gratis juridisch advies in te winnen. Er kunnen omstandigheden zijn die uw rechten beïnvloeden, waarbij het aankomt op details. Bovendien is er een nieuwe Europese richtlijn in de maak. Een gedegen juridische brief zal verzekeren dat u de juiste stappen zet om de reisorganisator te bewegen u te compenseren.

U heeft niet alleen recht op een vergoeding van vermogensschade (denk aan de betaalde reissom en wellicht andere gemaakte kosten), er is eveneens sprake van 'gederfd reisgenot'. U lijdt dus ook 'immateriële schade' en dit komt in beginsel voor vergoeding in aanmerking (tot ten hoogste het bedrag van de volledige reissom).

De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR)

De kans is groot dat de reisorganisator het ANVR keurmerk voert. In dat geval zijn de ANVR-reisvoorwaarden van toepassing. Dit heeft tot gevolg dat u met uw klacht uiteindelijk ook terecht kan bij de Geschillencommissie Reizen (zie ook geschillencommissie procedure). Voor de behandeling van uw klacht betaalt u slechts een gering bedrag (klachtengeld). Met een positieve uitspraak van de geschillencommissie kunt u een eventuele schadevergoeding makkelijk van de reisorganisator afdwingen.

SGR en SCR

Over de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de Stichting Calamiteitenfonds Reizen (SCR) een andere keer meer.

Door Jasper Ottink.